Diætist

Tilskud
Faciliteter
Køn

Ergoterapeuten er en sundhedsfaglig profession. En ergoterapeut arbejder på at nedbryde de barrierer, der hindrer personer i deres daglige aktiviteter. Ergoterapeuter undersøger ikke kun de fysiske virkninger af en skade eller sygdom, men tager også fat på psykosociale og miljømæssige faktorer, der påvirker funktionen. Ergoterapeuten bruger kroppen som arbejdsmiddel og hjælper dig til, at få en hverdag med mest mulig værdi for mindst mulig indvirkning fra Ergoterapeuten. Ergoterapeuten arbejder med mennesket, som et individ og er samtidig opmærksom på at livskvaliteten er varierende fra individ til individ. Derved er målsætninger også forskellige fra person til person.

Hos Ergoterapeuten er patienten selv aktiv og flytter hele tiden aktivitetsniveauet til at nå maksimal. Ergoterapeuten arbejder med pædagogiske læringsprocesser som betyder at patienten først forstå, så lære og til sidst genindlære aktiviteter.

Vi har listet nogle behandlingsområder ned;

• Fysisk formåen, som inkluderer din styrke, koordination, balance, eller andre fysiske elementer

• Mentale problemstillinger, som eksempelvis din hukommelse eller koncentrationsevne

• Hvilke redskaber du skal benytte for at fungere på dit arbejde, som eksempelvis arbejdsredskaber, møbler, køkkenredskaber, tøj mm.

• Dit sociale liv i forhold til dit hjem, skole, arbejde og samfund

Diætisterne har en detaljeret viden om sammenhænge mellem kost, sundhed og sygdomme. Diætister er naturvidenskabeligt uddannet i at behandle ernæringsrelaterede sygdomme. Uddannelsen tager 3,5 år.

I Danmark findes der mere end 400 diætister. Størstedelen er ansat på hospitaler, men der er en stigende tendens i privatpraktiserende diætister